Saya kongsikan satu lagi artikel yang baik dijadikan panduan bagi sesiapa yang baru hendak memulakan bisnes...
BINA JENAMA DENGAN STRATEGI SATU PRODUK SAHAJA
OLEH ZULKIFI SHAFIE
Fokus satu produk sahaja. Itu antara strategi yang diajar oleh Chef Li masa berkursus Asas Usahawan Penjaja dan Peniaga Kecil. Chef Li gelarkannya sebagai Single Menu Strategy (SMS). Walaupun kita ada kemahiran buat 20 jenis biskut raya, tapi untuk berniaga, lebih baik kita fokus satu produk sahaja. Produk yang betul-betul kita mahir, untung maksimum, dan mudah dibuat – tak rumit!
Strategi SMS Untuk Penjenamaan
Sebenarnya, strategi SMS ni banyak kelebihannya. Selain ianya memudahkan, ia juga akan jadi ‘trademark’ perniagaan kita. Bila sebut ayam goreng, orang ingat KFC. Bila sebut burger, orang ingat McDonald. Bila sebut donut, orang ingat Dunkin Donut. Bila sebut aiskrim, orang ingat Baskin Robin! Itulah kelebihan strategi SMS. Nanti, bila sebut Biskut Sugee, orang teringat Najdah! (“,)
Kata Chef Li, 10 businessman Amerika boleh duduk sebaris, tapi semua jadi millionnaire! KFC tetap jaul ayam goreng walaupun musim selesema burung. Baskin Robin tetap berniaga aiskrim walaupun musim hujan. Mereka tetap setiap dengan produk mereka.
Tapi 10 businessman Melayu, takde sorang pun jadi millionnaire. Contohnya, bila seorang buka kedai berniaga Almond London, kedai sebelahpun akan berniaga Almond London, hatta si peniaga Tart Nenas pun akan turut sama keluarkan produk Almond London. Tart Nenas dia jual, Almond London pun dia nak jual! Habis semua produk di nak jual! Secara tak langsung, ia melemahkan jenama Tart Nenasnya sendiri.
Terlalu Banyak Produk, Customer Confuse!
Bila Chef Li ditanya tentang berniaga Nasi Campur, Chef cakap, “sudahlah berniaga nasi campur (semua lauk dia jual)… cari satu produk lain dan benar-benar fokus 1 produk sahaja”.
Pengalaman Irfan Khari pun sama sebenarnya. Salah satu sebab kenapa Irfan Khairi cuma dapat 3 customer masa tahun pertama perniagaan internet ialah terlalu banyak produk dia tawarkan. Menurut IK, macam-macam produk design dia boleh buat. Tapi bila dia cuma fokus kepada design cover buku SAHAJA pada tahun kedua, bisnesnya mula meletup! Dia dikenali sebagai book cover designer! Masa tu lah dia dapat customer dari seluruh dunia termasuk Japan dan Germany. Satu book cover dia diupah USD200! Tak peliklah income bulanan dia mencecah RM80,000 sebulan ketika tu. Dan tak peliklah dia jadi jutawan dalam masa cuma 3 tahun sahaja!
Itulah dia penangan Single Menu Strategy. Memang tak akan sama, orang berilmu dengan yang tak berilmu. Orang berilmu, buat perkara sama dengan cara berbeza! Dan hasilnya pasti berbeza, insyaAllah.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment